Дорогами Карпатського заповідника: подорож завдовжки 10 днів (фото!)

ПОНЕДІЛОК (ДО ШЛЯХУ)

Ось позаду залишається Київ і потяг відносить 18 шукачів пригод подалі від столиці до чарівної землі, де збуваються бажання, варто лише вмитися водою з сакрального озера, або встигнути загадати, побачивши зірку, що падає.

Вівторок (перший день у гірському краї)

Ранок ми вже зустрічаємо в Івано-Франківську . Сонячно, прохолодно. До відправлення дизеля кілька годин. Наша компанія прямує до центру, щоб розвідати місцеві визначні пам'ятки.

Взагалі місто якось одразу притягує до себе. Тут немає галасливих проспектів, що поспішають вранці людей. Ритм неквапливий та розмірений. Але настав час повертатися на вокзал і дизель везе нас у сільце Лазещина – відправну точку нашого сходження на Говерлу та до інших зустрічей та пригод.

Тури до Туреччини

Поки що чути мирне постукування коліс розповім про людей – головних героїв цієї історії. Нас 18. Ми малознайомі і ми разом подорожуватимемо 10 днів. 9 хлопців та дівчат на чолі зі своїм тренером – організатором походу. Вони вже не вперше в горах і знову ці схили їх ваблять. Чотири дівчинки та чотири хлопці – новачки, серед них і я. Ми ще не знаємо, що чекає на нас попереду. Кожен шукає щось своє. Ось Настя – дитина міста, їй 19, але вона ще ніколи навіть не була в лісі. Для Діми ця подорож – виконання давньої мрії. А для мене велика радість опинитися в оточенні природи, слухати й насолоджуватися нею. Тут усе по-іншому. Немає міської суєти, є лише "зараз", єдина мить життя.

Прийшли. Мою в струмку взуття, ці кеди всю подорож, що залишилася, були мокрі. Не варто "купати" у струмках взуття, це не надувні іграшки (примітка для новачків). Готуємо вечерю, все дружно злагоджено, втім так тривала вся подорож. Наталя - наш добрий домашній дух, шаманила над казанком, а ми всі їй охоче допомагали. Вода закипає довго – дрова сирі. Але якщо полити дерева, що ледве відволожилися, олією запалює яскравіше (похідна мудрість). Рис, тушонка. Чай. Грамуль коньяку. Перша ніч у наметі. Сон приходить. Хлопці грають на гітарі, крізь сон чую слова пісеньки: "Восьмикласниця…". Мені подобається.

СЕРЕДА. (НА ШТУРМ ВЕРШИНИ.)

5.30 ранку. Ранній підйом. В дорогу. Сьогодні підкорюватимемо Говерлу . Свіже прохолодне повітря дурманить. Боротьба з сирими дровами після дощу та перемога за нами: вівсянка та чай подано. Холодна вода в річці, прозора до дзеркальності. Видратувати казанок чудово допомагає річковий пісок. Ми планували цього дня відвідати дві гори: Петрос і Говерлу, але ще не знали, що на нас чекає. Цей край мав свої плани, як показати нам себе.

Підйом з боку Козьмещика проходить з різними ділянками за складністю, то рівні переходи, то стрімкі підйоми. Але день був сонячний і теплий зовсім не спекотний, що давало додаткову красу цьому переходу. Ідеш і насолоджуєшся різнобарвними лісами, просікам, галявинам, ручницями. Тільки важкий рюкзак нагадує про себе періодами.

Ми сидимо біля підніжжя піку, що нас тягне, нам ще належить підніматися, остання стометрівка. На ліс унизу від хмар падає тінь, що нагадує дракона, таких тіней кілька, десятки навіть, ось та нагадує півня на мітлі, там ще якась тварина незрозуміла. Шум вітру. Навколо гори. Он тучі хмари закривають. Останній штурм дуже крутий, по стрімкій скелі, а там каміння під ногами. Вони маленькі, під ногами ковзають і великі порід, таке відчуття, що вони багато років пролежали в землі.

Тури до Єгипту

На вершині пам'ятник, тризуб. Багато людей. Якісь хлопці з Дніпропетровська грають на гітарі та співають гімн України та інші пісеньки, Українкою я народилася тощо. Холодно. Надягаємо курточки, щоб зігрітися.

Довго ми сиділи тут і дивилися на всі боки. Наших друзів ми так і не дочекалися і спустилися практично на пряму крутими схилами до урочища "Заросляк", де й знайшли недалеко від табору "Пластунів" притулок собі цієї ночі - рівнинна галявина на березі річки, захищена лісом, немов монолітною стіною.

Урочище зручне місце для табору. Тут несе свої води вируючий холодний Прут. На березі якого, рівні узлісся серед лісу підходять для наметового табору. Неподалік спортивно-оздоровча база "Заросляк", де ми знайшли плоди цивілізації – пиво та до пива. Увечері ми влаштували справжнє свято – гречка з тушонкою та холодне "Львівське". І все це під чорним бездонним карпатським небом, усеяним, як поле зернятками, срібними зірочками.

ЧЕТВЕР (ПЕРЕЛІСТИ ЦИВІЛІЗАЦІЇ У КАРПАТСЬКОМУ ВИКОНАННІ)

Ранок у Карпатах не примушує себе довго чекати. І спати до 10 години там зовсім не хочеться, прохолода кличе вибратися з намету. Я прокинулася о 7-й ранку, прокинувся і Влад. Ми тихенько пішли з табору оглянути околиці та зібрати дров для сніданку. Сонечко пробивалося крізь крони високих дерев, і промінчики подорожували мигцем по вологому моху, грали в прозорих струмках. Мені подобається засовувати ноги в холодну вируючу воду. Брррр… Прозорі потоки пробігають. Здорово.

Тури до Угорщини

Сергій та Віталік пішли на базу та принесли новину, що познайомилися з місцевим кочегаром Дмитричем і він нам надасть чудовий душ у своєму притулку, але ближче до вечора, оскільки вода у Заросляку за графіком нагрівається з 20:00 до 22:00. Усі зраділи, особливо дівчатка.

День видався напрочуд матрацним. Ситно пообідавши гречкою з тушонкою, ми вирішили піднятися горою у напрямку озера Несамовитого. У Заросляку побачили вказівник і вирішили розвідати дорогу. Багато зелені, дуже легкий підйом. Перейшли дерев'яний місток, згорнули правіше. Пробравшись крізь зарості альпійської сосни, вийшли на велику-велику галявину, облямовану гірським поясом. Зелень тут багатобарвна. Відтінки від блідо-зеленого до смарагдового. Низькі сосонки, папороті, чорниця, рідкісні струмки, квітучий звіробій та різноманітність інших трав.

Надвечір ми пішли шукати Дмитрича, щоб він показав нам свій мега-душ. Хотілося вже згадати, яка вона – гаряча вода. І ось воно… Просторе приміщення кальної, збудоване в 60-х роках минулого сторіччя видно. Дві величезні печі, в кожну з яких можна запакувати по 20 Івасиків-Телесиків. Все це іржаві пишнота опалюється брикетами з тирси. Напрочуд система працює, і, не тільки для маленького душу, що розташований у суміжній з котельною кімнатою, а і для всієї двоповерхової туристично-оздоровчої бази дає подачу гарячої води.

Сам Дмитрич - дідок років 75, сухопарий, сивий, з зморшкуватим обличчям. Він радий поговорити з приїжджими. Адже люди сюди навідуються лише у сезон, коли тепло, – каже він. А взимку тиша, нікого немає і снігу до пояса. Пригощає нас – дівчаток, цукерками. Виносить величезний пакет. Вибирайте!

П'ЯТНИЦЯ (ХОЛОДНИЙ ДЖЕРЕЛО ВЕРШИНИ І ЩИРНЕ ПОЛУМ'Я)

Ледачий, розніжений теплий ранок. Сонячно.

Пластуни вирушили на збирання Говерли , в їхньому таборі залишилися тільки чергові. Це одне з екологічних завдань організації – очищати природу від "слідів присутності стоянок людини", як банок, склянок та іншого бруду.

А ми цього дня вирішили знайти дорогу до водоспаду, що спадає з гори, неподалік вершини, з якої ми спустилися.

Дорога веде нас у бік гірських валунів Говерли, повертаємо правіше і намагаємося знайти стежку у бік цього дива, що спадає здається з неба, а насправді з вершини високої-високої гори. Пробираємося стежками хобітів крізь зарості альпійської сосни, робимо привали на галявинах із чагарниками чорниць, ласуємося там, насолоджуючись соком стиглих ягід, що дурманять. Це диво лопається мовою і дарує терпко-солодкий смак. Наші "розвідники" – Влад та Сергій, принесли новину, що знайшли вірну дорогу і, що на нас чекає незрівнянне задоволення від побаченого. Ось низинка з вируючою водою, бредемо вздовж і вгору. Камені на дні потоку, що вище переростають у валуни і дивуєшся, як природа могла створити таку пишність. Вода вже не мирно струмує, а спадає з величезних брил. Вище і вище. Хочеться побачити цю пишність з вершини. І… Ось воно! Поплутавши звивистою стежкою вибираємося на гору, майже вершина, виток цього дива! Відкривається незрівнянна краса. Простора долина внизу, десь далеко і тільки здогадуєшся, що там ростуть ті сосонки, крізь які ми брели. Простір. І вода, що п'янить, шумно падає вниз, б'є потоками, перевертається, розбризкується і губиться, десь унизу, де око вже не може вловити.

Далі кидаєш погляд. Вся долина оточена горами, порослими лісами, вкритими полонинами. Відчуття свободи, що переповнює. Краса незаймана, створена працею природи, джерел, вітру. Назад ми поверталися стежкою, що петляє ліворуч від водоспаду, ближче до Говерлі. Сергій уважно контролював, щоб ніхто не відстав. А, прийшовши до табору, ми побачили, що недалеко від наших наметів у нерішучості тупцюють два хлопці та дівчина. Віталік пішов дізнатися, може їм чимось допомогти. Так ми познайомилися з чехами Вацлавом та Мартіном та дівчиною Оленою з Росії .

Цієї ночі довго сиділи біля величезного вогнища. Його розпалили пластуни, як прощальний, оскільки завтра вони збиралися залишати Карпати та роз'їжджатися додому. Багаття було дуже яскраве, багато-багато іскор розліталося навколо. Хлопці показували сценки з таборового життя, з невеликим бажанням це робили. Грали на гітарі. Також всі, хто сидів навколо багаття – наша компанія, чехи, Олена, хлопці – пластуни, говорили кілька слів про те, що їх привело до Карпат.

А Мартін із Вацлавом та Олена приїхали в Україну подивитися якнайбільше знаменних місць. Два тижні тому вони домовилися зустрітись у Києві. Провели там кілька днів. Потім були у Черкасах, Софіївці, Чернігові, Житомирі, Рівному, Луцьку, на Шацьких озерах і ось тепер вони в Карпатах. Планують відвідати Говерлу і прямуватимуть у бік Молдавського кордону до селища Вилкове, що звуть "українською Венецією», а пізніше поїдуть до Молдови та Одеси, на цьому їхня подорож закінчиться. Відкриті люди, приємні. Примітно те, що Вацлав за два тижні перебування у Україні вже досить непогано розуміє російською і також говорить, хоча раніше він ніколи не говорив цією мовою.У нього запам'ятовується зовнішність.Високий брюнет, з веселою чарівною посмішкою.Спортсмен-волейболіст.А Мартін, він приємний молодий хлопець, тільки буває незатишно , тому що він практично не знає російської мови і йому важко спілкуватися та розуміти, що говорять люди навколо.

Тури до Чехії

До другої години ночі вогнище згасло і всі задоволені проведеним часом і новими знайомствами витратилися спати.

СУБОТА (САКРАЛЬНЕ ОЗЕРО. МИ ЗНОВУ РАЗОМ)

Того ранку залишили урочище Заросляк. Прокинулися рано, приготували вівсянку, зібрали наш табір, довго дуже збирали. Склала речі в рюкзак, до речі він став набагато легшим, попрощалися з нашими знайомими чехами та пластунами. І вирушили на озеро Несамовите. Підіймалися по горі якийсь, йшли по трясовині, роззувались по щиколотку тонули в бруді, човкали там босими ногами, лізли по стежках між сосонок. Причому картини, де ростуть сосни, чорниця та папороті – це звичайний краєвид для Карпат. Ось ми й дісталися своєї мети.

Табличка біля озера Несамовите:

"Озеро Несамовите після озера Бребенескул друге по висоті гірське озеро в Українських Карпатах. Розташовується на висоті 1750 м над рівнем моря і має льодовикове походження. Глибина озера досягає 1,5 м, площа поверхні озера близько 3000м кв, залежить від сезону. є сакральним місцем, про яке ходить багато стародавніх легенд, за сказанням саме тут формується погода на Чорній горі.Якщо хтось із мандрівників потривожить озеро – кине камінь або скупається у водах Несамовитого ризикує викликати велику негоду з дощем, ураганним вітром, громом та градом Ще одна легенда говорить: кожен, хто вмиє обличчя водою з озера до кінця року знайде свою другу половину».

Ми піднялися від водного блюдця схилом. Наша дорога йшла у напрямку озера Бребенескул. Стежка петляла по хребту, струменіла змійкою. Вдалині з'явився обрис групи людей. Вони всі наближалися, чути дружний тупіт. Це виявились наші хлопці, з якими ми розминулися біля підніжжя Петроса та Говерли. У такий спосіб ми знову возз'єдналися.

Разом із ними ми вирушили до Несамовитого і там розбили табір. Дров на околицях практично не було, дуже до речі виявився маленький газовий пальник. Завдяки їй, вечерю та чай ми отримали протягом години.

А увечері богатирі грали на гітарі. Горіло багаття, що зігріває хлопчакам чай, освітлюючи їхні обличчя і поширюючи дим, що ріже очі. Хотілося співати з ними і я страшенно фальшивила, мабуть. Але було так добре дивитись на безмежне небо, посипане зірками. Їхні мільйони, немає мільярди. Відчувати тепло повітря. Чути голоси хлопців, які відпочивали та насолоджувалися увечері після дня переходу. Сміх. Дружний добрий стеб.

Хлопчаки встигли побувати на озері Бребенескул – дуже холодне озеро, а ще на Чорній горі (гора Піп Іван 2028,5м), неподалік вони відвідали обсерваторію, яку будували у 30-х роках 20ст, але почалася війна та її так і не добудували після. Загалом кожен отримав, що хотів.

НЕДІЛЯ (ЗУСТРІЧ ІЗ ЗНАХАРЯМ)

З Владом прокинулися раніше і вирішили забратися, поки наш табір ще спить на гору Туркул. Підйом не складний. Просто подивитися на вид з гори, що відкривається. Височина – полонина, лише камені то тут, то там розкидані. Маленькі та величезні валуни. Подивились і кинулися вниз у табір.

Вранці нам чекала дорога до Заросляка, а з нього на КАПЕ, де планували ввечері розбити табір. Дорогою зустріли лікаря з бази Глобус – дідусь 70 років. Він знає стежки у горах. Світло і м'якість написані на його обличчі, а ще гармонія дуже молодо виглядає. Вираз його обличчя ніби каже: "Все метушня. Все мине і це теж пройде, але є зараз і тільки воно справжнє". Як сказала Аня: "Все тут на своїй хвилі. Начебто відірвані від дійсності, реальності". Це точно інший світ.

Він провів нас екологічною стежкою в горах, позбавивши необхідності тупотіти по кам'янистій дорозі. Показував білі гриби, спритно дідусь їх знаходить. На узбіччях знову ж таки багато чорниці. Ми по пів години пропадали в цих чагарниках. Перелазили через повалені дерева – стихія залишила свої сліди.

На КАПЕ розбили намети. Тут обжите місце, невелике село, туристичний табір Київського політехнічного інституту – Глобус. Очищені майданчики для встановлення наметів, серед великих смерек. Неподалік протікає галасливий Прут. Поблизу обладнане форельне господарство, де можна купити свіжу рибу.

ПОНЕДІЛОК (ВОРОХТА)

У місцевій крамничці купили йогурти, каву та пиріжки. Рушили трасою. Зупинили маршрутку, яка довезла нас до Ворохти.

Тури по Україні

Розбили табір у туристичному притулку та пішли гуляти до міста. Дороги, якими зрідка проїжджають машини, дерев'яні квітчасті будиночки, підйомники та траси для лижників. Повечеряли у кафешці смачними дерунами з м'ясом. Хлопці викупалися у річці (Прут). Вояки хотіли влаштувати собі парилку на березі, але дрова "підвели". Сауна не вдалася.

Цієї ночі пішов дощ зі шквальним вітром. Шуміли дерева, чи то піддаючись, чи опираючись стихії. А на ранок, учора прозора вода, перемішавшись із глиною, несла каламутно-коричневі потоки.

Вівторок (ДОДОМУ)

Ранок. Підйом. І йдемо о 10-й ранку до дизеля, який повезе до Івано-Франківська до поїзда.

Там здали речі у камеру схову. Пішли гуляти містом. Якщо висловити одним словом враження про місто – затишне. Просторо, старі будинки пастельних квітів – блакитні, бежеві, жовті, абрикосові. Вузькі вулички, широка площа у центрі. Сонячні промені грають на шибках і пробігають по стінах. Будній день і так багато людей просто блукає вулицями.

Не віриться, що їдемо додому, повертаємося до шуму та сумбуру Києва. На всіх чекає робота, справи, поспіх – звичайні насичені будні. А головне, рідні та близькі люди. Повернення, як із іншого світу. Потяг рушив, місто залишилося позаду.

Олена Біченок
Спеціально для turne.ua
тел. 8 067 681 31 85

+ 27
Попередня стаття
Наступна стаття
Дізнайтеся про тури першими!
Підпишіться на розсилку. Мандруйте з Турне.